EiendomsMegler 1 og KOBBL inngår strategisk samarbeid

Last ned pressemelding (pdf)

Onsdag 1. november signerte KOBBL og EiendomsMegler1 Hedmark en treårig samarbeidsavtale som trer i kraft fra 13. november. Fra samme dato avvikles meglervirksomheten i KOBBL Eiendom.

Magnus Aasen og Odd Henning Dypvik

«KOBBL Eiendom har hatt svak økonomisk utvikling de siste årene. Vi har forsøkt både å rekruttere erfarne meglere, og å fusjonere KOBBL Eiendom med et av de øvrige meglerforetakene i Kongsvinger. Det er mange aktører innen eiendomsmegling lokalt, og vi ser at KOBBL Eiendom er for små og sårbare til å hevde seg. Vi er derfor svært godt fornøyd med at vi nå etablerer et strategisk samarbeid med EiendomsMegler 1», sier Odd Henning Dypvik, adm. dir. i KOBBL.  – Samarbeidet er gunstig for KOBBL, samtidig som de ansatte i KOBBL Eiendom blir godt ivaretatt. Vi har videre sørget for at våre medlemmer vil beholde sine medlemsfordeler ved salg av bolig gjennom EiendomsMegler 1. Det er også sentralt for oss at alle oppgjør i forbindelse med salg av borettslagsboliger skal gjennomføres av BONO (Boligbyggelagene i Norge Oppgjør), som er deleid av KOBBL og lokalisert i KOBBLs lokaler. Alt i alt kommer KOBBL svært godt ut av denne avtalen, sier Dypvik.

«Målet med avtalen er å hente ut synergier ved å være én aktør, og å skape mer lønnsom forretning i boligmarkedet i Kongsvinger-regionen. Samarbeidet vil forenkle arbeidet mot potensielle kunder, og skape gode kommersielle muligheter for begge parter», sier Magnus Aasen, adm. dir. i EiendomsMegler 1 Hedmark. – Samarbeidet med KOBBL vil utvilsomt styrke vår virksomhet i Kongsvinger.  At en seriøs aktør som KOBBL ønsker å inngå et strategisk samarbeid med oss er en sterk tillitserklæring. Vi lover å videreføre og forsterke det gode arbeidet som KOBBL Eiendom har gjort innen salg av borettslagsboliger i Kongsvinger, tilføyer Aasen.

Både Dypvik og Aasen er opptatt av at kunder som har aktive oppdrag hos KOBBL Eiendom ikke skal merke endringen. – Pågående oppdrag overføres til EiendomsMegler 1 når avtalen trer i kraft 13. november. Jeg er trygg på at de vil håndtere oppdraget minst like godt som KOBBL Eiendom ville gjort, avslutter Dypvik.

Kontaktpersoner:

Magnus Aasen, administrerende direktør i EiendomsMegler 1 Hedmark, mobil: 95 99 86 00
Odd Henning Dypvik, administrerende direktør i KOBBL, mobil: 90 12 42 31

Fakta om EiendomsMegler 1 Hedmark Eiendom
  • Et heleid datterselskap av SpareBank 1 Østlandet.
  • En del av Norges største eiendomsmeglerkjede, EiendomsMegler 1.
  • 65 ansatte fordelt på 11 kontorer.
  • Hedmarks største innen eiendomsmegling med om lag 1/3 markedsandel.
Fakta om KOBBL
  • Et av ca 40 boligbyggelag i Norge, etablert i 1945.
  • Har ca 7 400 medlemmer, og forvalter ca 3 400 boliger i ca 90 boligselskaper (borettslag/sameier).
  • Forvalter boliger i Kongsvinger, Eidskog, Nord-Odal og Sør-Odal, samt i Akershus og Oslo.