Hvordan velge riktig dekk?

Hva bør du egentlig kjøpe? Er brede dekk bra om sommeren? Gir lavprofil dårlig komfort?

Og hva betyr nå egentlig alle tallene og bokstavene som står på dekket?

Hvordan velge riktig dekk?

Dekk-dimensjon 205/55-16 er en svært utbredt dimensjonstype og står blant annet som standard på Volkswagen Golf.

Vi lurer på hva disse tallene egentlig betyr?

Vi tok turen til Vianor Kongsvinger for å lære litt fra fagmann og daglig leder, Tommy Fredriksen.

– Det første tallet, angir bredden på dekke, forklarer Tommy. – I vårt eksempel 205/55-16 betyr det ganske enkelt at dekket er 205 millimeter bredt. Eller 20,5 centimeter.

Hva med kontaktflate mot veien, hvordan vil forskjellen på et bredt og et smalt dekk oppleves?

– Et bredt dekk vil ha større kontaktflate mot underlaget og gi bedre grep i ekstrem kurvekjøring og ved kraftig oppbremsing. Kjører man veldig fort, er det midten av dekkflaten som utgjør det meste av kontaktflaten. Og da blir det tydelig at jo bredere dekket er, jo mer grep har man intakt.

Hvilken ulempe/er er det med brede dekk?

– Først og fremst at de sporer mer på slitt asfalt. Du vil kjenne det i rattet og kanskje blir kjøringen mer slitsom fordi du stadig må korrigere kursen. Brede dekk støyer også mer og gir dessuten økt risiko for vannplaning, forklarer Tommy.

Lavprofil eller mye gummi?

Hva betyr det neste tallet i som står trykket på dekket i eksempelet vårt: 205/55-16?

– Tallet 55 handler om profilhøyden. Det betyr at dette dekket har en ”gummihøyde” på 55 prosent av bredden. Altså høyden fra asfalten og opp til felgkanten. Dette påvirker kjøreegenskapene kanskje vel så mye som bredden på dekkene. Mye gummi, slik som bilene hadde i gamle dager, gir en stor elastisk masse under deg. Det gir naturligvis dårligere veikontakt og litt følelsen av å kjøre på en svamp når svingene kommer tett.

Mange tommer er lik mye felg

Så til slutt, det siste tallet, hva betyr det?

– Tallet 16. Det har ikke direkte med dekkets størrelse å gjøre, men er en angivelse av hvor stor felgen må være for å passe i dekket, svarer Tommy.

Hva er bra – mye eller lite?

– Det ene er ikke bedre enn det andre, det gir bare ulike egenskaper. Men mange som vil pynte bilen sin velger naturligvis store felger. 17 tommer er vanlig på mange nye familiebiler i dag, og enkelte velger både 18 og 19.

Men egenskapene da, hvordan er de forskjellige?

– Foruten det visuelle, vil en stor felg på 18-19 tommer gi plass til mindre gummi for at ikke hjulet skal bli for stort. Dermed vil store felger også medføre lav profil på dekket, gjerne 40 eller 35 prosent av dekkets bredde. Da er vi igjen inne på forskjellene mellom lav og høy profil. Altså at stor felg gir lite fjærende gummi mellom deg og asfalten. Det gir selvsagt hardere slag i bilen, men kanskje mindre enn man skulle tro.

Vektbegrensning og hastighet

– Det finnes imidlertid mange flere tall trykket på dekksiden som man bør passe på, sier Tommy.

– Se her: 91 T. Tallet 91 er ikke så lett å forstå uten videre, men det handler om hvor tung belastning dekket er godkjent for. I dette tilfellet er det snakk om 615 kilo pr hjul. Bilen kan altså ikke ha større marktrykk enn dette på noen av hjulene.

Men hva med bokstaven T, da? Den har kanskje med fart å gjøre?

– Et T-dekk er godkjent for inntil 190 kilometer i timen. Har bilen din toppfart høyere enn dette må du opp i hastighetsklasse. Neste er H med 210 kilometer, V med 240 kilometer og hvis du har en riktig rask bil: W som er godkjent for 270 kilometer.

Men det er vel ingen som kjører i 190 i Norge, spiller det noen rolle da?

– Ja, bilen skal ha dekk som tåler toppfarten. Den vil ikke bli EU-godkjent med feil hastighetsklasse på dekkene, forklarer Tommy.

Billig eller premium? Hva lønner seg?

– Prisforskjellene på sommerdekk er store, sier Tommy. – Til en bil i Golf-klassen kan det variere fra 600 kroner dekket opp til godt over det doble. Det er fullt lovlig å kjøre med billige dekk, men forskjellen i egenskaper er utrolig store, og jeg anbefaler aldri noen å kjøpe superbillige dekk.

Hvordan merker man egentlig forskjell på billig og premium?

– Forskjeller kan oppstå, relatert mest til bilens kjøreegenskaper. Alt fra hvor komfortabelt den tar smådumper, til hvor sterk krengefølelsen blir i svinger til hvor godt grep den har når du må bråbremse. Spesielt det siste kan være kritisk.

– Billige Kina-dekk har en tendens til å gli på våt asfalt, leeeenge før dekk som er laget i Europa. Her snakker vi ikke om små marginer, men store utslag som reelt kan føre til ulykker. Dette er viktig å merke seg, sier Tommy.

Dyrt slites fort

I dag prioriteres sikkerhet som bremseegenskaper og kurvegrep høyere enn slitestyrke av produsentene. Men i motsetning til billigdekkene som også slites fort, får du kjempegode egenskaper på absolutt alle andre områder i premium-dekkene.

Energi-dekk versus regndekk

– Dette er viktig å få med seg, sier Tommy. – Det har de siste årene vært en økende trend at bilprodusentene utstyrer eco-modeller med lettrullende sparedekk. Mange får seg en overraskelse når det første settet er slitt ut og de kjøper nye dekk. Miljøbilens forbruk spretter i været – gjerne med så mye som ti prosent.

– Skal du beholde det lave forbruket må du passe på å få tilsvarende miljødekk av det bilen hadde som ny. Velger du et tilfeldig dekk, risikerer du å få et med høyere rullemotstand.

Valgets kval

– Det er mye å velge blant. Og mange kryssende egenskaper: Skal vi ha et dekk som er bra på noe, får det gjerne svakere egenskaper på et annet område.

Så til slutt, Tommy, er det noen generelle råd?

– Ikke velg de billigste dekkene, anbefaler Tommy. – Gå litt opp i pris, så stiger kvaliteten. De store etablerte merkene leverer i dag dekk som presterer jevnt bra. Og husk at egenskaper på våt vei kanskje er det som påvirker sikkerheten mest.


Name:
Email:
Subject:
Message:
x